Spravte si ukážkový test na prijímacie skúšky zo slovenského jazyka a literatúry na osemročné gymnázium. Ďalšie testy na prijímačky na strednú školu nájdete na stránke Prijímačky na strednú školu.
Riešenie testu
Riešenie testu a správne odpovede nájdete na konci tejto stránky.
Zadanie testu
1. Doplň správne hlásky a čiarky:
Strm_m kom_nom skaln_ch stien predral sa vzáp_tí chumáč hustej hml_. Pred naš_m domom sme dohovárali tvoj_m priateľom. M_ sme um_li riad zm_li podlahu no zabudli sme um_ť m_sku na ktorej bolo r_zoto. S_kork_ sa pob_li o svoj pr_b_tok. Píšuc_ch študentov v_rušil ps_ brechot a v_skot rozjaren_ch det_. Star_ dobr_ kamaráti sa pred štyrm_ mesiacm_ nadch_ňali kráso_ _atranskej snehovej prikr_vky. Ľadové kr_h_ s_pký sneh sú t_pickým znakom _rkt_dy. Tr_ góly ktoré dostali _rnavsk_ fu_balisti od _renčanov v posled_ch siedm_ch minútach zápasu príliš otriasli ich sebadôvero_. Matk_n_ a otcov_ znám_ sú vždy tak_ vesel_. V_soko_ horo_ sa niesol ostr_ orl_ hv_zd.
2. Hláskoslovie je náuka o:
- a) zvukovej stránke jazyka
- b) slove a slovnej zásobe
- c) pravidlách o spájaní slov vo vete, o tvorení viet a súvetí
- d) slovách, ktoré skloňovaním a časovaním menia svoj základný tvar
3. Zakrúžkuj správne odpovede /A-D/
a) všetky slová vznikli rovnakým spôsobom:
- A. vykonávateľ, chirurgická, ctižiadostivý, protihráč
- B. humánny, sklený, stolček, učiteľka
- C. odkopnúť, prečítať, snehobiely, bezcharakterná
- D. záskok, nákup, výstava, spravodlivý
b) slovesá nemajú rovnaký vid:
- A. maľujú, upratujú, čítajú, píšu
- B. prinesieš, ukradneš, napíšeš, pozbieraš
- C. donesiem, zapáčia, vyvolávame, pricestovali
- D. vybral sa, zakričal, splnilo, napísala
c) veta obsahuje len ohybné slovné druhy:
- A. Mláďa kuny sa mrví na snehu.
- B. Nikto neodpovedal na učiteľovu otázku.
- C. Babkin hlas nadobudol neprirodzenú tvrdosť.
- D. Zabudol som však jej adresu.
d) všetky podstatné mená majú rovnaký skloňovací vzor:
- A. v škole, v triede, na stoličke, na chodbe
- B. chvíľa, bedľa, jedľa, kozľa
- C. s bratom, s tulákom, so slonom, s vtákom
- D. huslisti, futbalisti, bačovia, kolegovia
e) všetky spoluhlásky r a l sú slabikotvorné:
- A. vlna, črtať, vlákno
- B. kladivo, črevo, trpieť
- C. brnkať, klbko, spor
- D. škvrna, žltý, dlhý
4. Zo slova brnkať vypíš spoluhlásky a rozdeľ ich na:
- znelé párové
- neznelé párové
- znelé nepárové
- tvrdé
- obojaké
5. a Zámená ten istý, iný, sám, nijaký sú:
- A. vymedzovacie
- B. neurčité
- C. ukazovacie
- D. osobné
5. b Správne použi tvary sami, samy, samý a samí vo vetách:
5. c Odlíš prípady (podčiarkni), keď zvratné osobné zámeno sa, si nie je súčasťou prísudku.
5. d Akým vetným členom je sa, si v týchto vetách?
- Otec sa holí.
- Často sa pristihnem, že klamem.
- Netúlaj sa po nociach.
- Pochválim sa, že už mám päť jednotiek.
- Usmievala sa, hoci jej bolo do plaču.
- Syn si chce postaviť dom.
- Myslel si si, že už sa nestretneme?
6. Rozlíš rovnako znejúce (podčiarknuté) slová vo vetách. Pri každej vete napíš, o aký slovný druh ide:
- Prídeme ti naproti. ….. Naproti našej školy je parkovisko. …..
- Kto veľa hovorí, málo koná. ….. Pohovoril veľa zbytočností. …..
- Dobre, dnes ho navštívim. ….. Mám sa dobre. …..
- Jemu je to nakoniec jedno. ….. Nakoniec prehovoril otec. …..
7. Doplň správne predložku:
- A. Zabehni mlieko!
- B. Zvažujem každé a proti.
- C. Zahraj niečo tanca zábavu!
- D. Vrátil sa polhodinu.
8. Akým vetným členom sú číslovky v týchto vetách. Napíš nad ne.
Štvrtá planéta patrila biznismenovi. Tri a dva je päť. Vyrušili ma len tri razy. Hrozne bzučal a ja som urobil štyri chyby pri spočítaní.
9. Rozhodni, čo je správne. Správny výraz podčiarkni:
- A. Odkázal som jej, že by / žeby prišla na zábavu.
- B. Vyzerá ako by/akoby tri dni nejedol.
10. Oprav chyby (i interpunkčné znamienka):
- A. Prišli všetcia.
- B. Získané číslo vydelíme siedmymi i stomi.
- C. Čo sa týka naších žiakov boli výborne pripravení.
- D. Povedali mi nech sa nemiešam do vecí ktorím nechápem.
11. Ktorá z uvedených viet má stúpavú melódiu?
- A. Kto pôjde s nami do kina?
- B. Poupratuj byt!
- C. Navštíviš nás zajtra?
- D. Dobre som si pospala.
12. Vo vete „Stále sa usmievať nedokáže každý.“ sú podčiarknuté slová:
- A. prísudok a podmet
- B. predmet a podmet
- C. prísudok a prívlastok
- D. podmet a prívlastok
13. Rozšír vetu z predchádzajúcej úlohy a utvor:
a) podraďovacie súvetie
b) k slovu usmievať sa:
- A. hovorové synonymum
- B. antonymum
14. Ktorá z viet sa od ostatných líši druhom použitej spojky?
- A. Zastavili sme tam, kde sa cesta otáčala.
- B. Nakúkal, aby videl čo najviac.
- C. Ešte viac zbledol, ba i ozelenel.
- D. Nemal som obavu, že ma nenájdete.
15. a) Ktoré z uvedených tvrdení o slovných druhoch vety sú v nasledujúcej vete nepravdivé: „Po dopade kryhy vytryskla spŕška ľadových kryštálikov.“
- A. Podstatné mená žens. rodu majú skloňovací vzor ulica.
- B. Prídavné meno je vzťahové a je v L plurálu.
- C. Sloveso v minulom čase má dokonavý vid.
- D. Veta obsahuje 1 neohybný slov. druh.
15. b) Vypíš prisudzovací sklad.
16. Vyber správne určené poradie vetných členov vo vete z predchádzajúcej úlohy ( Po dopade kryhy…)
- A. príslovkové určenie miesta, nezhodný prívlastok, slovesný prísudok, podmet, zhodný prívlastok, predmet
- B. príslovkové určenie času, predmet, slovesný prísudok, podmet, zhodný prívlastok, nezhodný prívlastok
- C. príslovkové určenie času, nezhodný prívlastok, slovesný prísudok, podmet, zhodný prívlastok, nezhodný prívlastok
- D. príslovkové určenie času, nezhodný prívlastok, slovesný prísudok, podmet, zhodný prívlastok, predmet
17. Ktorej z viet zodpovedá schéma?
- A. V prednej izbe tancujú listy vo svite mesiaca.
- B. Odrazu doľahla na mňa veľká ťažoba a smútok.
- C. Veľká misa kapusty spokojne odpočívala na stole.
- D. Často si spomínam na svojho dobrého priateľa zo školy.
18. Prečítaj text a rieš úlohu pod ním:
Pri kočíku stoja dve dievčatá a lížu zmrzlinu. Jedna bola plavovláska v červených šatách, druhá mala džínsy a tričko s nápisom Beatles. Vlasy mala hnedé, dlhé, zapletené do vrkočov. Z obidvoch jej vykúkali červené lienky.
18. a) Rozlíš vety a vypíš ich v tomto poradí:
- A. Jednoduchá rozvitá veta bez viacnásobného vetného člena.
- B. Jednoduchá rozvitá veta s viacnásobným vetným členom.
- C. Priraďovacie súvetie, v ktorom sú jednoduché vety spojené spojkou
- D. Bezspojkové priraďovacie súvetie s viacnásobným vetným členom.
18. b) Preštylizuj nasledujúce vety tak, aby sa z jednočlennej vety stala dvojčlenná a naopak:
- A. Hrmelo. …..
- B. Blesky pretínali oblohu. …..
19. Organizovaná výmena názorov na istú tému, ktorá smeruje k zaujatiu postoja alebo k vyriešeniu problému, sa nazýva:
- A. debata
- B. diskusia
- C. dialóg
- D. polemika
20. a) Urč slohový postup ukážky:
Ahoj, mami, Tatr. Lomnica 23.2.2003 mám sa stále fajn. Počasie nám vychádza v ústrety, preto lyžujeme od rána do večera. Izba je super, napriek tomu sa už teším domov.
- A. rozprávací
- B. informačný
- C. výkladový
- D. opisný
20. b) Slová fajn, super patria k štýlu:
- A. rečníckemu
- B. publicistickému
- C. hovorovému
- D. umeleckému
21. Prečítaj si ukážku
Strelami ho postrieľali,
šabľami ho porúbali,
lež kým Branko hlavu sklonil,
dvanástim on hlavy zronil.
Hojže, Bože! staň do súdu,
prislúž pravdu môjmu ľudu:
mňa zabila podlá zrada,
slnko moje už zapadá.
Pravde žil som, krivdu bil som,
verne národ môj ľúbil som:
to jediná moja vina,
a okrem tej žiadna iná.
21. a) Kto je autorom básne, z ktorej je úryvok?
21. b) Ako sa volá báseň, ktorá má jednoduchý dej, hrdinu?
21. c) Aký vzťah mal hrdina k vlasti?
21. d) Uveď po jednom príklade na metaforu a epiteton.
21. e) Aký rým básnik využíva? Napíš schému.
21. f) Ktorá strofa z úryvku je básnikovým epitafom?
22. a) Správne priraď autorov k dielam:
DIELA – AUTORI
Do školy – M. Kukučín
Z teplého hniezda – J.G.Tajovský
Do konca – D. Hevier
Môj kôň – J. C. Hronský
22. b) Čo majú diela spoločné po obsahovej stránke?
23. Doplň chýbajúce údaje:
Autor – Dielo – Literárny žáner – Lit.druh
Július Lenko – Dcérke
Na výhone – dialogizovaná báseň
Boris Filan – Mláďatá
Anna zo Zeleného domu – dievčenský román
Daniel Defoe – dobrodružný román – robinsonáda
William Kotzwinkle – E.T. Mimozemšťan
24. Ak si využil(a) predchádzajúce úlohy, pohraj sa s čiarkou a použi ju tak, aby ostrihomský arcibiskup nebol obvinený z toho, že sa pridal k sprisahancom:
Ostrihomský arcibiskup Ján napísal list sprisahancom proti kráľovnej Gertrúde, manželke Ondreja II. List bol napísaný po latinsky a neboli v ňom podľa vtedajšieho pravidla čiarky. To viedlo k pochybnostiam o obsahu správy, ktorá znela:
ZABIŤ KRÁĽOVNÚ NETREBA BÁŤ SA VÁM BUDE DOBRE A AK VŠETCI SÚHLASIA JA NIE SOM PROTI.
Arcibiskupa obvinili, že sa pridal k sprisahancom a že listom myslel toto:
ZABIŤ KRÁĽOVNÚ, NETREBA BÁŤ SA, VÁM BUDE DOBRE, A AK VŠETCI SÚHLASIA, JA NIE SOM PROTI.
On sa však obhajoval, že myslel svoj list úplne ináč. Ako? Pokús sa vyriešiť tento problém v pôvodnom (prvom) texte.
Riešenie testu
Na riešení testu pracujeme, uverejníme ho tu v priebehu niekoľkých dní. Ak chcete, môžete riešenia otázok uverejniť v komentároch pod článkom. Ďakujeme.
toto nie je test na osemrocne gymnazium.. je to na stvorrocne gymnazium. Toto sa piataci predsa neucia….
Pravda.