Zadanie testu
Toto sú správne odpovede testu na prijímačky so slovenčiny a literatúry. Zadanie testu nájdete na stránke Prijímacie skúšky zo slovenského jazyka a literatúry 2018.
Riešenie testu
Odpoveď č. 1
Prezývajú ma Krivák. Ťažko sa mi s tou prezývkou zmieruje, lebo mi v štrnástich rokoch lekári operovali bederné kĺby. Občas sa mi aj podarí kráčať výborne. Na oddelení rehabilitácie cvičievam na bicykli a posilňovacom náradí. Zatiaľ však nesmiem cvičiť na telocviku. Ako mám dosiahnuť aby sa mi niektorí z triedy nevysmievali? Kedysi som bol prvý v skoku do výšky. Je to ale psí život! Všetko sa na mňa zosypalo. Lekárkinej sestričke minule prišiel na um výborný cvik. Opri sa mi o ruku a vyri do piesku prstami na nohe svoje priezvisko! Ak budeš usilovne cvičievať, iste sa úspech dostaví, hovorila milo. Asi by som jej mal veriť. Nie? Na druhý deň bola s mojim výkonom spokojná.
Odpoveď č. 2
- deväť, veru, päsť
- rameno, väz, semeno
- smädný, mäso, meno
- mäkčeň, späť, zmätok
Odpoveď č. 3
- 2 obojaké, 2 tvrdé, 1 mäkkú spoluhlásku
- 4 obojaké, žiadnu tvrdú, 1 mäkkú spoluhlásku
- 3 obojaké, 1 tvrdú, 1 mäkkú spoluhlásku
- 2 obojaké, 1 tvrdú, 1 mäkkú spoluhlásku
Odpoveď č. 4
- napíšem jej, základný tvar jednotné číslo: ona, množné číslo ony
- jej úsmev
- stretla som ich, základný tvar jednotné číslo: on alebo ona alebo ono, množné číslo: oni alebo ony
- ich vedomosti
Kurník, prečo to mám zle?
Slovo „jej“ je asi jasné každému. Ale prečo „ich“? Nuž, slovo „ich“ predstavuje akuzatív plurálu slova „oni“, alebo aj „ony“. Z kontextu nie je jasné, či stretla dievčatá, chlapcov, prípadne iné pohlavia, mimozemšťanov alebo nedajbože ich mix. No a nominatív singuláru slova „oni“ je „on“ a slova „ony“ je „ona“ alebo „ono“. Kapišto?
Odpoveď č. 5
Stará mama rozpráva svojim vnukom príbeh, ako sa s mojím otcom vybrali našim autom na výlet do Poľska.
Kurník, prečo to mám zle?
Lebo pri skloňovaní zámena on a privlastňovacích zámen (môj, tvoj, váš, náš, svoj) píšeme aj vyslovujeme pádové prípony s krátkou samohláskou. Výnimkou je inštrumentál sg., kde píšeme dlhú samohlásku.
Odpoveď č. 6
- chyba v skloňovaní: „túto pani dobre nepoznám“, správne má byť „túto paniu dobre nepoznám“
- tvar podmieňovacieho spôsobu slovesa osloviť: podmieňovací spôsob minulého času
- druhý tvar podmieňovacieho spôsobu slovesa osloviť a jeho pomenovanie:oslovil by som, podmieňovací spôsob prítomného času
- genitív jednotného čísla od slova pani: prvé slovo pani je po vyskloňovaní „pani“, druhé slovo pani je po vyskloňovaní „panej“
Kurník, prečo to mám zle?
Pri podmieňovacom spôsobe, čiže kondicionáli, rozoznávame podmieňovací spôsob prítomného času, napr. vedel by som, a podmieňovací spôsob minulého času, ktorý sa tvorí z podmieňovacieho spôsobu prítomného času slovesa byť (napr. bol by som) a z tvaru minulého času významového slovesa, napr. bol by som vedel, bol by som býval, bolo by žilo, boli by ste mali, boli by videli. Podmieňovacím spôsobom minulého času sa v slovenčine vyjadruje podmienené uskutočnenie deja v minulosti, napr. Keby som to bol vedel, tak by som si bol zobral veci.
Slovo pani je podstatné meno ženského rodu. Podstatné mená ženského rodu sa skloňujú podľa vzorov: žena, ulica, dlaň, kosť. Podstatné meno pani má však osobitné skloňovanie. Podstatné meno pani skloňujeme, keď stojí vo vete samostatne. Napr. Na ulici boli dve panie. Podstatné meno pani neskloňujeme, ak vystupuje vo vete ako prívlastok. To znamená, že podstatné meno pani neskloňujeme, ak je vo vete spojené s menom, priezviskom, titulom, pomenovaním profesie, atď. Napr. Na ulici boli dve pani Mrázové.
Odpoveď č. 7
- Pani Mrázová, buďte tak dobrá, ukážte mi cestu.
- Pani Mrázová, buďte taká dobrá, ukážte mi cestu.
Odpoveď č. 8 a
- Mládenci z dediny išli do lesa na drevo.
- Obyvatelia tejto lokality dlho čakajú na úpravu cesty.
- Vojaci pristúpili na podmienku a svoj súhlas potvrdili sľubom.
- Siedmi žiaci ôsmych tried odcestovali autobusom na súťaž.
Odpoveď č. 8 b
neohybné slovné druhy: predložky: z, do, na, a, príslovky: dlho
Odpoveď č. 8 c
slovesá dokonavého vidu: pristúpili, potvrdili, odcestovali
Odpoveď č. 9 a
- druhová: dvojakých
- radová: štvrtého
- skupinová: nevyskytuje sa
- základná: päť
- násobná: trikrát
Odpoveď č. 9 b
- dvojaký skloňujeme podľa vzoru pekný (je to skloňovací vzor prídavných mien)
- štvrtý skloňujeme podľa vzoru pekný, ak by to bol tretí, tak by sa skloňoval podľa vzoru cudzí
- päť skloňujeme podľa vzoru päť
Odpoveď č. 10 a
- Príroda sa zaodela do slávnostného šatu.
- Začal sa zaujímať o školu.
- V škole sedíme po dvoch.
- Obraz kvitnúcej jari bol krajší. – Lebo baba povedala, že menný (slovesno-menný) prísudok je zložený zo sponového slovesa (byť, stať sa) a plnovýznamového slovného druhu.
Odpoveď č. 10 b
- metafora
- personifikácia – Lebo baba povedala, že personifikácia alebo zosobňovanie je obrazné pomenovanie, ktoré vzniká prenášaním ľudských vlastností na neživé predmety
- metonymia
- alegória
Odpoveď č. 11 a
- Zrazu ma pichlo v boku. Pohľad z brehu jazera je krásny.
- Na jar zriedkavo hrmí. V chyži bolo chladno a temno.
- V škole sedíme po dvoch. Hraj na gajdy! – Lebo baba povedala, že jednočlenné vety sú vety, ktoré nemajú podmet. Jednočlenné vety majú iba jeden hlavný vetný člen – vetný základ.
- Na výlet pôjde celá ôsma trieda. Celú noc mrzlo.
Odpoveď č. 11 b
Krásny: je to prídavné meno (adjektívum), ohybný slovný druh, ktorý je možné skloňovať. Rod mužský, číslo jednotné (singulár, sg), 1. pád (nominatív).
Odpoveď č. 11 c
- 2 nezhodné prívlastky
- 1 nezhodný prívlastok – Lebo baba povedala, že nezhodný prívlastok sa s podstatným menom, ktoré rozvíja, nezhoduje v rode, čísle a páde. Nezhodný prívlastok býva vyjadrený najčastejšie podstatným menom. Nezhodný prívlastok zvyčajne stojí za podstatným menom, ktoré rozvíja.
- žiaden nezhodný prívlastok
Odpoveď č. 11 d
očný, rodinný, jarný, nočný, rastlinný
Odpoveď č. 12
- príslovkové určenie miesta, nezhodný prívlastok, príslovkové určenie miesta, prvá časť zloženého prísudku, 2. časť zloženého prísudku, podmet
- príslovkové určenie miesta, zhodný prívlastok, príslovkové určenie miesta, prvá časť zloženého prísudku, 2. časť zloženého prísudku, podmet
- príslovkové určenie miesta, nezhodný prívlastok, nezhodný prívlastok, prvá časť zloženého prísudku, 2. časť zloženého prísudku, podmet
- žiadna z uvedených možností
Odpoveď č. 13 a
- Vo voľnom čase sa venujem i knihám, i športu, i televíznym programom. – Tu sú čiarky v poriadku, ale nemusia tu byť. Ľebo Ľudko Štúrovie by boľi bývaľi povedaľi, že čiarku nepíšeme (nemusíme písať ) pred priraďovacími spojkami a, i, aj , ani, alebo, či.
- Učil sa, a predsa nevedel. Tu je čiarka v poriadku, muši byc!
- Martin neprišiel, ani odkaz nenechal. – Tu je čiarka tiež v poriadku, ale nemusí tu byť. Ľebo Ľudko Štúrovie by boľi bývaľi povedaľi, že čiarku nepíšeme (nemusíme písať ) pred priraďovacími spojkami a, i, aj , ani, alebo, či.
- Najprv dáva, potom berie. Tu je čiarka v poriadku, muši byc!
Odpoveď č. 13 b
- synonymá
- antonymá (opozitá)
- homonymá
Odpoveď č. 14 a
- aby, hoci, ale, ba aj
- no, i, keď, že
- ako, pretože, ba, a
- a, i, aj, ani, alebo – priraďovacie spojky (zlučovacie a vylučovacie)
Odpoveď č. 14 b
- priraďovacie súvetie odporovacie: Učil sa tri hodiny, lenže jednotku nedostal.
- priraďovacie súvetie vylučovacie: Buď budeš počúvať, alebo si to oprav sám.
- podraďovacie súvetie s vedľajšou vetou predmetovou: Cítila som, že vyhrám.
- podraďovacie súvetie s vedľajšou vetou prívlastkovou: Mám rád koláče, ktoré pečie moja mama.
Odpoveď č. 15
- času
- miesta
- spôsobu
- príčiny
Odpoveď č. 16
Schéma, ktorá zodpovedá vete: Žiaci základných škôl sa pre veľký záujem tlačili v stiesnených priestoroch kina.
- žiaci – podmet
- škôl – prívlastok nezhodný (viaže sa na „žiaci“)
- základných – prívlastok zhodný (viaže sa na „škôl“)
- sa tlačili – prísudok
- v priestoroch – príslovkové určenie miesta (viaže sa na „sa tlačili“)
- stiesnených – prívlastok zhodný (viaže sa na „v priestoroch“)
- kina – prívlastok nezhodný (viaže sa na „v priestoroch“)
- pre záujem – príslovkové určenie príčiny (viaže sa na „sa tlačili“)
- veľký – prívlastok zhodný (viaže sa na „pre záujem“)
Nakreslite si sami, prípadne nám môžete poslať Váš nákres na simona@euroekonom.sk. Ďakujeme.
Odpoveď č. 17 a
Uvedená ukážka predstavuje slohový útvar: správa (informačný slohový postup)
Odpoveď č. 17 b
- oznámenie – informačný slohový postup
- výklad – výkladový slohový postup
- opis – opisný slohový postup
- správa – informačný slohový postup
Odpoveď č. 18
- ruža šípová, triedna kniha, hrach na stenu hádzať
- zapísať si za uši, vysoko rúbať, prepásť príležitosť
- komu sa nelení, tomu sa zelení, zdravotná sestra, ľahká atletika
Odpoveď č. 19
- objednávka, zabezpečiť, organizácia, termín – administratívny štýl
- fáro, profák, šuter, deják – hovorový štýl
- muška, luna, amor, epika – rôzne štýly
- fonetika, aritmetika, realizmus, optický – náučný (odborný) štýl
Odpoveď č. 20
- Jozef Gregor Tajovský – Ženský zákon – Mara Malecká
- František Hečko – Červené víno – Marek Habdža
- Sir Arthur Charles Clarke – Záchranná akcia – Alveron
- Jaroslava Blažková – Malá galéria mladšieho brata – Inka
Odpoveď č. 21
životopis je slohový útvar výkladového slohového postupu– životopis je slohový útvar výkladového slohového postuputermíny sú typické pre publicistický štýltermíny sú typické pre náučný (odborný) štýl- koncept je nečistopis
strofa je usporiadanie stôpstrofa je usporiadanie veršov
Odpoveď č. 22
Prvým slovanským spisovným jazykom bola staroslovienčina.
Odpoveď č. 23
AUTOR | DIELO | POSTAVA | LITERÁRNY ŽÁNER (DRUHOVÝ ÚTVAR) |
Ľubomír Feldek | Jano Valaška, kráľ Filip, Klára | ||
Španielska čižma | Števo Kyjanica | ||
Vincent Šikula | |||
Zbojnícka mladosť | Jerguš Lapin, Paľo Stieranka, Jergušova matka, sestra Anna, brat Rudko, krstná matka, Štefan Fašanga, Zuzka Košaľkuľa | ||
Jesenná láska | ––––––––––––––– | epická báseň, naspieval Miroslav Žbirka |
Odpoveď č. 24
Napodobenie zvuku vhodným využitím hlások v slovách sa nazýva zvukomaľba.
Odpoveď č. 25
Poznáme miestne, historické, démonologické, heraldické povesti.
Odpoveď č. 26
Prečítaná.
Odpoveď č. 27 a
- Autor: Andrej Sládkovič
- Obdobie: romantizmus, Štúrovci
- Je to báseň lyrická. (reflexívna lyrika, spoločenská lyrika)
- Básnik rozpráva o tom, že národ je mladý, bez minulosti a budúcnosti. (Básnik vyjadril vieru v budúcnosť slovenského národa, a stavia sa do role jeho obhajcu.)
Odpoveď č. 27 b
Básnické prostriedky:
- anafora – „nehaňte ľud môj“
- personifikácia – „spieva slovenské pole“
- personifikácia – „čas čuší“
- básnická otázka – „Alebo či sú čriedy a bravy a koniarne komus’ národ?“
- kakofónia – „čas čuší“
- metafora – „ľud skvitne nádejou“
- metafora – „bohovia zlatí“
- metafora – „hlas povestí“
- epiteton – „veciam svätým“
- epiteton – „surová pýcha“
- epiteton – „kraj biedny“
- epiteton – „ústa nečisté“
Odpoveď č. 28
Napríklad: Narodil som sa v Košiciach, v meste, ktoré vtedy kvitlo tulipánmi a narcismi. Fontána na námestí hrala všakovakými farbami a zvonkohra do toho zvonila svoju sladkú pieseň. Bola jar, ľudia v uliciach mávali a tešili sa z úspechov strany a vlády. Deti so soplíkmi preliezali biele lavičky. Bol som takzvané Husákove dieťa.
Zadanie testu
Toto sú správne odpovede testu na prijímačky so slovenčiny a literatúry. Zadanie testu nájdete na stránke Prijímacie skúšky zo slovenského jazyka a literatúry 2018.
To opravovalo decko? V odpovedi č 11b ako moze byt pridavne meno nezivotne?
Pekný je vzor pre prídavné mená životné.
aj decko vie viac..ako ten čo to opravoval 🙂
Chyba v skloňovaní v cvičení 6 je …ale túto pani dobre nepoznám.
Správne by bolo“…túto paniu dobre…“
Ďakujeme, Vašu odpoveď sme do testu doplnili.
11a) chyba! veď predsa-V škole sedíme po dvoch. je podmet zamlčaný čiže MY
-Hraj na gajdy.podmet zamlčaný čiže TY
podľa mňa správna odpoveď je čislo 2.
Dobrý deň,v tej 17 by nemalo byt náhodou oznámenie ?Lebo správa je informácia o tom čo sa už stalo a má byť v minulom Čase….
Dobrý deň všetci! Tento test, resp.riadiť sa týmito odpoveďami k tomuto testu vám neodporúčam, kedže som tam našla mnoho chýb a keby som nemala info že čo a ako v slovenčine chodí, tak by som v tom mala potom riadny zmätok.
11 c je chyba
12 je pravdepodobne zle
tato stránka je úplne zlá
k-j-b
Prve sa to nauč ty, potom opravuj