Spravte si ukážkový test na prijímacie skúšky zo slovenského jazyka a literatúry na gymnázium. Ďalšie testy na prijímačky na strednú školu nájdete na stránke Prijímačky na strednú školu.
Riešenie testu
Riešenie testu a správne odpovede nájdete na konci tejto stránky.
Zadanie testu
Ukážka
Do tých čias som vybadal, že obdobia dažďov a sucha sa pravidelne striedajú, a naučil som sa ich rozlišovať, aby som sa mohol zásobovať podľa nich. Ale prv než som nadobudol tieto skúsenosti, musel som ich draho zaplatiť. Porozprávam o nich, najmä o jednej, ktorá ma stála najviac. Spomenul som už, že som zachránil trochu jačmenných a ryžových zŕn; veľmi som sa prekvapil, keď začali vyrastať, ako som sa nazdával, samy od seba. Myslím, že som mal asi tridsať ryžových stebiel a asi dvadsať jačmenných. Po dažďoch som si povedal, že je vhodný čas, aby som zrno z nich zasial. Slnko sa vzďaľovalo na juh. Dreveným rýľom som pokopal, ako sa mi dalo, kúsok zeme, rozdelil ho na dve časti a obilie som zasial. Pri sejbe mi náhodou zišlo na um, že nevysejem všetko, lebo som nevedel, či je na sejbu vhodný čas. Vysial som asi dve tretiny zrna, a tak za hrsť som si z každého nechal.
1. A Ak je témou literárneho diela boj jednotlivca (alebo malej skupiny) za záchranu života na opustenom mieste, hovoríme o:
- A. dobrodružnej novele
- B. westerne
- C. robinsonáde
- D. dobrodružnom románe
1. B Do akého literárneho druhu patrí tebou zvolený útvar?
2. Vyber z radu literárne dielo autora:
- A. J. Blažková: Robinson Crusoe, Môj skvelý brat Robinzon, Mať takého brata
- B. M. Kukučín: Maroško, Mladé letá, Moje povinnosti
- C. M. Rúfus: Náušnica v uchu, Laktibrada, Bosá láska
- D. S. Chalupka: Marína, Smrť Jánošíkova, Mor ho!
3. Ukážka sa končí vetou: Vysial som asi dve tretiny zrna, a tak za hrsť som si z každého nechal. Hrdina tak urobil preto, lebo:
- A. Bol skúpy a nechcel sa všetkého zrna vzdať.
- B. Predpokladal, že prídu suché mesiace a zrno nevzíde.
- C. Predpokladal, že príde obdobie dažďov a zrno potom vyrastie.
- D. Myslel si, že zrno vyrastie aj bez zasiatia.
4. Urč podčiarknutý jazykový umelecký prostriedok vo vete: Slnko sa vzďaľovalo na juh.
- A. prirovnanie
- B. personifikácia
- C. metonymia
- D. metafora
5. K uvedeným príkladom napíš básnické prostriedky:
- A. keď v notách zvučných ako hrkálky …..
- B. čítam Kukučína …..
- C. okrídlené električky …..
- D. rúčka rozmilá …..
6. Spôsob rozprávania, ak sa hlavná postava stotožňuje s osobou rozprávača príbehu, voláme:
- A. on – rozprávanie
- B. ty – rozprávanie
- C. ja – rozprávanie
- D. oni – rozprávanie
7. A Urč a označ slohový postup ukážky:
- A. opisný slohový postup …..
- B. výkladový slohový postup …..
- C. rozprávací slohový postup …..
- D. informačný slohový postup …..
7. B K zostávajúcim sloh. postupom priraď nasledovné slohové útvary: opis pracovného postupu, výťah, úvaha, pozvánka, charakteristika, výklad, oznámenie, správa, žiadosť
8. „Mama na mňa kričala, prečo sa usilovnejšie neučím, že neurobím prijímacie pohovory a neprijmú ma.“ Podčiarknutú časť vety použi ako uvádzaciu vetu a umiestni ju:
- A. pred priamu reč
- B. doprostred priamej reči
- C. za priamu reč
9. Označ synonymá k slovu vybadať:
- A. ohmatať
- B. všimnúť si
- C. spozorovať
- D. vidieť
10. A Frazeologický zvrat má dve tváre znamená:
- A. je pyšný
- B. je pokrytecký
- C. je tajomný
- D. je nevýrazný
10. B V ktorom štýle sa nepoužívajú frazeologizmy?
- A. umeleckom
- B. hovorovom
- C. administratívnom
- D. odbornom
11. Priraď k vetám správnu odpoveď:
- A. Kto nepozná cudzie jazyky, nevie nič o svojom vlastnom. je: a) príslovie b) porekadlo c) pranostika d) aforizmus
- B. Kto druhému jamu kope, sám do nej padá. je: a) porekadlo b) príslovie c) aforizmus d) pranostika
12. Z textu ukážky na začiatku testu vypíš po jednom príklade na vety v tomto poradí:
- A. zložené podraďovacie súvetie (stačí začiatok vety)
- B. jednoduchá veta dvojčlenná úplná
- C. jednoduché podraďovacie súvetie s viacnásobným vetným členom
13. A Veta „Po čase ma veľmi potešilo.“ je:
- A. jednočlenná slovesná
- B. jednočlenná menná
- C. dvojčlenná neúplná
- D. dvojčlenná úplná rozvitá
13. B Podčiarkni jadro vety a pomenuj ho.
13. C Vo vete vyhľadaj a pomenuj neohybné slovné druhy.
13. D Ktoré neohybné slovné druhy vo vete chýbajú?
14. „Vybadal som, že obdobia dažďov a obdobia sucha sa pravidelne striedajú. Zachránil som trochu jačmenných a trochu ryžových zŕn. Po dažďoch som si povedal, že je vhodný čas.“ Vo vetách vyhľadaj:
- A. príslovkové určenia a urč ich druh
- B. prívlastky a rozdeľ ich na zhodné a nezhodné
15. Porovnaj písanie dvoch prídavných mien jačmenný, drevený a zdôvodni,
A) prečo sa v jednom píšu 2 n a v druhom 1 n
A. jačmenný –
B. drevený –
B) Rozhodni, aké sú to príd. mená:
A. akostné
B. vzťahové
16. Ktoré z tvrdení o slove jeden vo vetách je pravdivé:
Porozprávam o nich, najmä o jednej (skúsenosti), ktorá ma stála najviac.
Jednej tmavej noci vysadol na koňa a odcválal preč.
- A. V obidvoch vetách je slovo jeden číslovkou.
- B. V obidvoch vetách je slovo jeden zámenom.
- C. V prvej vete je jeden číslovka a v druhej neurčité zámeno.
- D. V obidvoch vetách slovo jeden nahrádza prídavné meno.
17. Číslovky napíš slovom: (1) dievčatá, (1.) žiaci, v (40.) rokoch, v (50) rokoch, (7) nepostupujú
18. V zvýraznenom slove poslednej vety ukážky urč: Vysial som….
- slovný druh, gram. kat. (4)
- podmieň. sp. min. č.:
- rozkaz. sp. v sg. i pl.
19. Vo vetách podčiarkni častice:
- A. On je totiž víťaz.
- B. Aspoň ti to mal vysvetliť.
- C. A mňa nepozveš?
- D. Len aby prišiel!
20. Vo vete „Do tých čias vybadal, že obdobia dažďov a sucha sa pravidelne striedajú.“ rozdeľ slová na slabiky (urob tak zvislou čiarou).
21. V slove „zachránil“ sa nachádzajú:
- A. 2 znelé nepárové spoluhlásky
- B. 3 znelé nepárové spoluhlásky
- C. 1 znelá nepárová spoluhláska
- D. ani 1 znelá nepárová spoluhláska
22. Z uvedených údajov zoštylizuj správu do škol. časopisu: 20. apríl 2006, 15 prihlásených žiakov, školské kolo, súťaž v prednese poézie a prózy, o 14.30 hod., aula školy, najlepšie recitácie, odmena – diplomy.
23. Oprav pravopisné chyby a doplň čiarky:
Iste poznáte rozprávku Hansa Christiana Andersena malá morská panna a viete že tento Dánsky spisovateľ a rozprávkár svetového mena žil v predminulom storočí v hlavnom meste Dánska. Bronzová socha jeho malej morskej panny na nábreží sa stala pútavím simbolom kodane. Zasnené dievča ktoré má nohi zakončené plutvamy sedí na žulovom balvane nad morom a sníva o peknom princovi, žijúcom v kráľovstve ludí ktorý vedia chodiť po súši ale hinú v ríši morskích hlbín. Stovky turistov s celého sveta sa dene náhlia k soche. Jej útla postava im pomáha vrátiť sa v spomienkach do deckých čias keď čítali Andersenove rozprávky a smútili nad osudom morskej panny.
ammm kedy sa tu daju tie vysledky lebo nemam tusenie ze ci to mam spravne
prepáčte ale zajtra sú príjmačky a nie sú tu odpovede na otázky…som veľmi z vás sklamaný, lebo na riešenie čakám už skoro týždeň…
lol
diky moc že od 2017 nemáte čas
aj tak mam najvacsie cecky
tento test je naprd