Spravte si ukážkový test na prijímacie skúšky zo slovenského jazyka a literatúry na obchodnú akadémiu. Ďalšie testy na prijímačky na strednú školu nájdete na stránke Prijímačky na strednú školu.
Riešenie testu
Na riešení testu pracujeme, uverejníme ho tu v priebehu niekoľkých dní. Ak chcete, môžete riešenia otázok uverejniť v komentároch pod článkom. Ďakujeme.
Zadanie testu
Objav vďaka náhode (Úryvok, časopis Život)
Na jeseň roku 1928, pred odchodom na dovolenku, zabudol prikryť misky s baktériami hnisu. Po návrate si v jednej z nich všimol kolóniu plesne Penicillium notatum. Zaujalo ho, že všade, kde sa pleseň dostala do kontaktu s baktériami, prestali sa množiť a postupne hynuli. Fleming extrakt z plesne izoloval a účinnú látku, ktorú pleseň produkovala, nazval penicilín. Vo februári 1929 svoj objav publikoval v British Journal of Experimental Pathology, ale nevzbudil tým takmer nijaký záujem vedeckej obce. Neskôr ho okomentoval slovami: „Človek niekedy nájde to, čo nehľadá.“ Flemingov čas prišiel až o deväť rokov neskôr, keď sa jeho článok dostal do rúk oxfordského profesora sira Howarda Waltera Floreya.
1. Ktoré z nasledujúcich tvrdení nevyplýva z textu ukážky?
- A. Vedec Fleming pred odchodom na dovolenku neumyl misky s baktériami hnisu.
- B. Po návrate z dovolenky si všimol kolóniu plesne Penicillium notatum.
- C. Fleming pomenoval jeden z najznámejších liekov podľa účinnej látky z kolónie plesne Penicillium notatum.
- D. Objav, ktorý publikoval v British Journal of Experimental Pathology, nevyvoval takmer nijaký záujem vedeckej obce.
2. Do akého jazykového štýlu patrí ukážka?
- A. do umeleckého štýlu
- B. do hovorového štýlu
- C. do náučného štýlu
- D. do administratívneho štýlu
3. Ktoré zo slov použitých v ukážke je nesprávne vysvetlené?
- A. kolónia – spoločenstvo hromadne žijúcich mikroorganizmov
- B. extrakt – výťažok
- C. izolovať – ničiť
- D. produkovať – vyrábať
4. Vypíš z textu ukážky vety v nasledujúcom poradí:
- A. Priraďovacie súvetie odporovacie
- B. Jednoduchá veta neúplná rozvitá
- C. Zložené súvetie s vedľajšou vetou prívlastkovou
- D. Podraďovacie súvetie s vedľajšou vetou príslovkovou časovou
5. Veta „Zaujalo ho, že všade, kde sa pleseň dostala do kontaktu s baktériami, prestali sa množiť a postupne hynuli.“ Je:
- A. jednoduché súvetie
- B. zložené súvetie
6. Na báze penicilínu vzniklo množstvo ďalších antibiotík. Urči uvedenú vetu podľa členitosti:
- A. jednočlenná slovesná veta
- B. jednočlenná neslovesná veta
- C. dvojčlenná neúplná veta
- D. dvojčlenná úplná veta
7. Rozšír vetu „Penicilín zachránil život mnohým vojakom.“ o priraďovací sklad.
8. Označ slovné základy podčiarknutých slov: záujem vedeckej obce, okomentoval slovami
- a. ved – , koment –
- b. vedec – , koment –
- c. vedec – , komen –
- d. ved – , komen –
9. Ktorá veta obsahuje prístavok?
- A. Zaujalo ho, že všade, kde sa pleseň dostala do kontaktu s baktériami, prestali sa množiť a postupne hynuli.
- B. Na jeseň roku 1928, pred odchodom na dovolenku, zabudol prikryť misky s baktériami hnisu.
- C. Fleming extrakt z plesne izoloval a účinnú látku, ktorú pleseň produkovala, nazval penicilín.
- D. Vo februári 1929 svoj objav publikoval v British Journal of Experimental Phatology, ale nevzbudil tým nijaký záujem vedeckej obce.
10. Vo vete Fleming extrakt z plesne izoloval a účinnú látku, ktorú pleseň produkovala je podčiarknuté slovo:
- A. príslovkové určenie miesta
- B. predmet
- C. nezhodný prívlastok
- D. zhodný prívlastok
11. Vo vete Na stole stáli misky s baktériami hnisu. je:
- A. 1 nezhodný prívlastok
- B. 2 nezhodné prívlastky
- C. ani 1 nezhodný prívlastok
12. Ktorej vete zodpovedá uvedené poradie vetných členov? Nevyjadrený podmet, predmet v akuzatíve, zhodný prívlastok, nezhodný prívlastok, nepriamy predmet, prísudok (slovesný).
- A. Fleming nazval účinnú látku penicilín.
- B. Penicilín sa stal jeden z najznámejších liekov.
- C. Život bez Flemingovho objavu si už nevieme predstaviť.
- D. Flemingov čas prišiel až o deväť rokov neskôr.
13. a) Priamu reč v ukážke zmeň na nepriamu.
13. b) Slová nájde – nehľadá sú:
- A. homonymá
- B. antonymá
- C. synonymá
14. Ktoré z tvrdení o slovách v nasledujúcej vete je nepravdivé: Po návrate si v jednej z nich všimol kolóniu plesne…
- A. jednej – základná číslovka
- B. z – neslabičná predložka
- C. nich – genitív osobného zámena my
- D. si všimol – dokonavé sloveso
15. V prvom odseku ukážky vyhľadaj:
- A. Nedokonavé slovesá
- B. Utvor podmieňovací spôsob minulého času od slovesa produkovať.
- C. Utvor všetky tvary rozkazovacieho spôsobu od slovesa vzbudiť.
16. a) Ktorý neohybný slovný druh chýba v poslednej vete ukážky?
- A. častica
- B. citoslovce
- C. spojka
- D. predložka
- E. príslovka
16. b) V celej ukážke vyhľadaj spojky a rozčleň ich na:
- A. priraďovacie
- B. podraďovacie
17. a) Ktoré z podstatných mien v ukážke majú rovnaký vzor ako podstatné meno pleseň?
17. b) Z prvého odseku ukážky vypíš aspoň dve podstatné mená, ktoré sa skloňujú podľa vzoru dub:
17. c) Utvor genitív plurálu od podstatných mien baktéria, čas.
18. Ktoré gramatické kategórie zodpovedajú podčiarknutému podstatnému menu vo vete: Po návrate si v jedenej z nich všimol kolóniu plesne.
- A. mužský rod, singulár, datív, neživotné, vzor dub
- B. mužský rod, singulár, lokál, neživotné, vzor stroj
- C. mužský rod, singulár, lokál, neživotné, vzor dub
- D. mužský rod, singulár, datív, neživotné, vzor stroj
19. a) Z prvého odseku ukážky vypíš všetky zámená, urči ich, kde je to možné, daj do základného tvaru:
19. b) Zámeno kde vyslovujeme:
- A. kde
- B. gde
20. Z textu ukážky vypíš:
- a) všetky prídavné mená
- b) Ktoré z nich sa nedajú stupňovať?
21. Pomenuj jazykové umelecké prostriedky:
- A. liečivý zázrak
- B. uzrel svetlo sveta
- C. bolo to ako zázrak
22. Označ spisovné vyjadrovanie, nespisovné vyjadrovanie oprav:
- A. rokovať na vláde
- B. kontaktná adresa na vás
- C. na inštitúcii
- D. mať záujem o to
23. a) Ktorý druh slov sa v texte nevyskytuje?
- A. slová cudzieho pôvodu
- B. zdrobneniny
- C. odborné názvy
- D. frazeologizmy
23. b) Uveď príklad na frazeologizmus, ktorý by vystihol usilovnú prácu prinášajúcu úžitok.
23. c) Z nasledujúcich slov utvor po jednom združenom pomenovaní:
- vojna
- škola
- kniha
24. a) Vyraď z radu slovo, v ktorom nenastalo rytmické krátenie:
návrat, látok, stiahnu, nazýva, dobrých, miestach
24. b) Ktoré z týchto slov obsahuje:
- 2 neznelé párové spoluhlásky
- 1 znelú párovú spoluhlásku a 1 znelú nepárovú spoluhlásku?
25. Na základe rozvrstvenia slovnej zásoby pospájaj dvojice slov, ktoré patria do rovnakej štýlovej vrstvy a pomenuj ju:
cédečko, plam, laboratórium minerálka, slnce, stafylokoky
26. Pravopisné cvičenie (Doplň i/y a čiarky):
Rachot hromov sa oz_val v neďalek_ch horách a pripom_nal nem_ losrdn_ boj o život. Z tmav_ch mračien sa zrazu objav_li slnečné lúče a s nesl_chanou silou liali svoje svetlo na krajinu. Star_ rodičia s nedočkav_mi vnukm_ v_chádzali z domov. Zo svoj_ ch úkr_tov v_šlo veľké množstvo zver_. Vtáci v_ leteli zo svoj_ch hniezd len krátky okam_h si odd_chli na konár_ a potom už lietali vo v_škach. Z tráv_ v_liezol chrúst a sotva striasol zo svoj_ch kr_del rosu ktorá sa bl_šťala ako kr_štáľ už bol v zobáčiku s_korky. Z každého lístka košatej lip_ stekali perl_čk_ dažďa. Svet ktor_ h_r_l rôzn_ mi farbam_ akoby bol v_str_hnut_ z kníh v_nikajúc_ch rozprávkarov. Každ_ z nás by rád priv_tal neob_čajn_ život v krajine strm_ch b_strín tich_ch dolín a nebot_čn_ch lesov kde zver_ majú svoje ozajstné kráľovstvo.
Riešenie testu
Na riešení testu pracujeme, uverejníme ho tu v priebehu niekoľkých dní. Ak chcete, môžete riešenia otázok uverejniť v komentároch pod článkom. Ďakujeme.
riesenie
kua kde je riesenie
Dobrý deň, mohli by ste zverejniť riešenia? Rád/-a by som si to skontroloval/-a.
riesenie prosim??
Odpovede
mohli by ste zverejniť riešenia ? ďakujem
odpoved,dkujem