Spravte si ukážkový test na prijímacie skúšky zo slovenského jazyka a literatúry na OŠG. Ďalšie testy na prijímačky na strednú školu nájdete na stránke Prijímačky na strednú školu.
Riešenie testu
Na riešení testu pracujeme, uverejníme ho tu v priebehu niekoľkých dní. Ak chcete, môžete riešenia otázok uverejniť v komentároch pod článkom. Ďakujeme.
Zadanie testu
Po prečítaní textu vyrieš úlohy.
Na strmej stráni sa páslo veľké stádo oviec. Zrazu na oblohe zakrúžil obrovský orol, zniesol sa nad stádo a uchytil si z neho malého barančeka. Havran, čo sedel obďaleč, tiež dostal chuť na baraninu, hoci silou sa orlovi nemohol merať. Orol si odniesol malé baranča, ale havran len s úľubou hľadel na statného barana a predstavoval si chutné sústo. Lenže baran nie je kus syra. Je ťažký a má hustú srsť, čo ho chráni pred nepriazňou počasia. Havran natešený na chutné mäsko zaútočil na barana. Ten bol priťažký, vzlietnuť s ním nedokázal. Keď pochopil havran svoj omyl, chcel sa dať na ústup, ale pazúry sa mu zamotali do baranej srsti, a tak zostal pripútaný ku svojej koristi a sám sa stal korisťou.
1. Ktorá výpoveď je pointou textu?
- a) Orol a havran žijú v prírode v symbióze, ku koristi sú obaja nemilosrdní.
- b) Orol je múdrejší ako havran, preto slúži pre nás ako príklad.
- c) Ľudia by nemali byť lakomí, treba sa uspokojiť so všetkým.
- d) Konaj vždy primerane svojim schopnostiam.
2. Pomenuj literárny žáner tohto textu.
3. Podčiarkni prisudzovací sklad vo vete: Na strmej stráni sa páslo veľké stádo oviec.
4. V ktorom spojení sa uplatňuje pravidlo o rytmickom krátení?
- a) o baranej srsti
- b) chutné sústa
- c) nepriazňou počasia
- d) chutné mäská
5. Vyber možnosť, v ktorej je bezchybne utvorené množné číslo.
- a) na strmej stráni – na strmích stráňach
- b) veľké stádo – veľké stáda
- c) z malého barančeka – z malých barančekou
- d) s kusom syra – s kusami syra
6. Od zámena utvor nové slová podľa pokynov.
- ho (6. veta v texte) – L singuláru
- D plurálu
7. Doplň písmená, podčiarkni správny tvar slova alebo slovného spojenia.
- Stredom jedinečného skanzenu preteká Studený potok / studený potok / Studený Potok, na brehoch ktorého je postavená dedina predstavujúca súbor ľudových stavieb z oravských / z Oravskích / z Oravských regiónov.
- Návštevník tu nájde ob _ tné a hospodárske stavby (domy, komor _ , senníky / senníki a pod.) a náboženské stavby (drevený / drevenný kostol, c _ ntorín, zvonice).
- Medzi zaujímavé objekt _ patrí Dolnooravský r _ nok so / zo zemianskou kúriou z Vyšného / z vyšného Kubína, v ktorej bola umiestnená súkromná latinská / Latinská škola.
- V tejto škole sa po latinsky / latinsky učil aj P. O. Hviezdoslav.
- K atrakt _ vnym expozíciám / expozíciam patrí mangeľ z Veličnej, ktorý pracoval pomocou konskej s _ ly.
- Mangeľ, ktorého spodnú a vrchnú časť oddeľoval valec s nav _ nutým plátnom, sa uvádzal do poh _ bu reťazami / reťazmi.
- Na Hornooravskej ulici / Na Hornooravskej Ulici, ktorá reprezentuje ulicové os _ dlenie pri potoku, stojí t _ pický dom goralskej / Goralskej architektúry, ktorého vchod zdobí / zdobý portál vyb _ tý drevenými kolíkmi / kolíkami s náboženským s _ mbolom.
- Zo Štefanova je plátennícka / plátenícka kúria, v ktorej sa na prelome 18. a 19. storočia v _ produkovali tri milióny / trimilióny metrov plátna.
- Unikátnou pamiatkou je kostol / Kostol svätej / Svätej Alžbety zo Zábreže s kvetinovými ornamentmi / ornamentami na neskorogotickom / neskoro gotickom strope.
8. Podčiarkni spisovné slovo.
- na každý pád – v každom prípade
- natlačiť – namačkať
- náväzný – nadväzný
- príde pre teba – príde po teba
- náhradka – nahrážka
- úplný – naprostý
- nebezpečenstvo – nebezpečie
- nadstavec – nástavec
- nechápem chémii – nechápem chémiu
- nejde to – nedá sa to
Riešenie testu
Na riešení testu pracujeme, uverejníme ho tu v priebehu niekoľkých dní. Ak chcete, môžete riešenia otázok uverejniť v komentároch pod článkom. Ďakujeme.
riešenie?
Aké typy otázok obsahuje tento test zo slovenského jazyka a literatúry?
Test sa zameriava na pochopenie textu, určenie literárneho žánru, gramatické pravidlá a správne používanie slovenského jazyka v písanej forme.
Je tento typ testov férovým spôsobom hodnotenia znalostí študentov?
Takéto testy poskytujú štandardizované hodnotenie, no môžu nedostatočne reflektovať individuálne schopnosti a znalosti študentov.